неділя, 11 лютого 2018 р.

Скарбничка класного керівника

ПОЯСНЕННЯ
     Розуміючи під якістю виховної діяльності результати, в яких відображено досягнутий рівень мети та виконання завдань виховання, динаміку особистісного розвитку учня, рівень його особистих зусиль, зміни професійної компетентності вчителя та його ставлення до роботи й вихованців, упровадження й використання сучасних педагогічних технологій, уважається, що спільними показниками якості виховної діяльності навчального закладу можуть бути рівні:
        виховного процесу як результату педагогічної діяльності;
        вихованості, особистісних рис і здібностей учнів;
        правового, кадрового, науково-методичного, матеріально-технічного, фінансового забезпечення процесу виховання;
        професійної компетентності та готовності педагогів до виховної діяльності.
     Щоб показники були й справді якісними, працювати доводиться  багато й у системі. Щоб полегшити роботу з вихованцями, застосовую різні види моніторингу, матеріали для якого не завжди є «під рукою». Тому й вирішила все знайдене збирати до скарбнички «Швидка допомога». Вони зібрані з різних джерел, але завжди стають в пригоді.
ЦИКЛОГРАМА РОБОТИ КЛАСНОГО КЕРІВНИКА
ЩОХВИЛИНИ
.       ЛЮБИТИ
.       ВІРИТИ
.       ДОВІРЯТИ
.       ПОДАВАТИ ПРИКЛАД
.       ВИХОВУВАТИ
Щоденно:
·        З’ясування причин відсутності учнів на заняттях, фіксація пропусків у класному журналі.
·        Бесіди з учнями, що запізнюються.
·        Організація чергування в класі.
·        Індивідуальна робота з учнями.
·        Контроль зовнішнього вигляду школярів.
·        Організація харчування дітей.
Щотижня:
·        Проведення виховної години.
·        Перевірка щоденників.
·        Проведення заходів у класі за планом роботи.
·        Робота з активом класу, організація діяльності органів учнівського самоврядування.
·        Контроль за виконанням доручень.
·        Організація прибирання.
·        Робота з батьками.
·        Робота з учителями, що працюють у класі.
·        Зустрічі зі шкільною медсестрою.
Щомісяця:
·        Проведення класних зборів.
·        Проведення бесіди з безпеки життєдіяльності.
·        Організація чергування класу по школі.
·        Відвідування уроків учителів - предметників у своєму класі.
·        Тестування та анкетування учнів з метою вивчення їхніх індивідуальних особливостей та аналізу розвитку учнівського колективу.
·        Контроль за станом підручників.
·        Зустрічі з батьківським активом.
·        Відвідування учнів удома.
Один раз на семестр:
·        Оформлення класного журналу за підсумками семестру, складання звіту.
·        Заповнення табелів успішності та видавання їх учням.
·        Проведення батьківських зборів.
·        Участь у роботі семінару, методичного об’єднання класних керівників.
·        Аналіз виконання плану роботи, корекція плану виховної роботи.
·        Складання плану роботи на канікули.
Один раз на рік:
·        Аналіз та складання плану виховної роботи.
·        Проведення відкритого виховного заходу.
·        Оформлення особових справ учнів.
·        Статистичні відомості про клас (на 5 вересня).
·        Робота з підручниками (видача на початку навчального року та здавання в бібліотеку наприкінці року).
·        Написання характеристик (за необхідністю).
СХЕМА ХАРАКТЕРИСТИКИ КЛАСУ
І Загальні відомості про клас: кількість учнів, дівчат, хлопців
ІІ Соціально психологічні особливості
1.      На основі даних соціометрії – соціометричний статус: лідери, товариші, ізольовані, зневажені. Як проводиться опора на лідерів.
2.      Ставлення до громадського життя, участь у справах класу, школи окремих учнів, класу в цілому.
3.      Участь у гуртковій роботі
4.      Ставлення до вчителів.
5.      Рівень самоврядування. Організаторські здібності учнів класу, спілкування в класі.
6.      рівень вихованості учнів класу.
ІІІ Особистісні риси учнів класу
1.      Мотиваційне середовище: інтереси, ідеали, переконання.
2.      самосвідомість: рівень домагань, самооцінки.
3.      Індивідуально-типологічні особливості: темперамент і його особливості, моральні якості.
4.      Особливості психологічного стану деяких учнів.
ІV Пізнавальні особливості учнів класу:
1.      Особливості сприйняття, пам’яті, мислення, уяви, уваги.
2.      Інтелектуальний розвиток.
V Яким чином батьки беруть участь у житті класу, школи
VІ Педагогічні висновки
СХЕМА-ПРОГРАМА ВИВЧЕННЯ
КЛАСНОГО КОЛЕКТИВУ
І. Склад колективу і його загальна характеристика:
1. Віковий склад.
2. Пізнавальний рівень учнів, їх загальний розвиток.
3. Працездатність і успішність.
4. Громадське лице класу, інтерес до громадських справ. Виконання громадських поручень. 5. Основні професійні інтереси і нахили.
II. Згуртованість класу
1. Чи є групи за діловими інтересами, чи негативного характеру? Як ставляться учні один до одного? Їх ставлення до класних і загальношкільних справ.
2. Чи люблять учні проводити разом час, розважатися або спільно трудитися.
3. Дружба хлопчиків і дівчаток. Чи захищають учні членів свого колективу?
4. Чи нема в класі кругової поруки, якщо є, то в чому виявляється.
5. Чи хвилюють школярів успіхи і невдачі свого класу?
6. Чи переживають за свій колектив?
7. При проведенні загальношкільних заходів прагнуть бути разом, чи роз’єднано.
III. Організованість класу
1. Вміння учнів самим організуватись для виконання колективних справ, розподілити між собою роботу і найраціональніше її виконати.
2. Вміння терпляче і уважно вислухати один одного (під час особистого спілкування в позаурочний час, на перерві, на зборах).
3. Ставлення до рішень органів учнівського колективу і розпоряджень його уповноважених.
IV. Громадська думка в класі
1. Які вчинки своїх товаришів учні схвалюють, а які засуджують?
2. Як і в якій формі вони виражають своє ставлення, свій осуд?
3. Чи є розбіжність між тим, що учні говорять, і тим, що роблять?
4. Наявність критики та самокритики в класі і реакція учнів на неї.
V. Характер товариських зв’язків у колективі
1. Характер зв’язків між учнями (спільне місце проживання, місце за партою, спільна робота, інтереси).
2. Дружба учнів у школі і поза нею.
3. Ставлення до товаришів, прагнення їм допомогти, у чому виявляється.
4. Вимогливість школярів по своїх товаришів: вміння бачити в них недоліки.
5. Ставлення класу до відмінників, дезорганізаторів, активу, невстигаючих.
6. Чи правильно ставляться учні до товаришів з фізичними недоліками.
VI. Актив класу
1. Склад активу.
2. Офіційний (виборний) і фактичний активи.
3. Авторитетність активу.
4. Чи виконується розпорядження активу.
5. Ставлення активістів до товаришів класу.
6. Чи є учні, які постійно перебувають в активі.
7. Класні та загальношкільні активісти і стосунки між ними.
8. Чи живуть загальношкільні активісти життям класу, чи не відриваються від нього. Ставлення до них у класі.
VII. Зв’язок класного колективу з загальношкільним
1. Інформованість класу про життя інших класів та школи в цілому
2. Чи вносяться пропозиції щодо поліпшення життя і класі і в школі.
3. Виконання загальношкільних доручень (постійних, тимчасових).
4. Чи є зв'язки з учнями інших класів і їх характер (шефство, змагання, спільні справи).
5. Участь класу в загальношкільних заходах.
VIII. Заходи по дальшому згуртуванню класного колективу.
1. Педагогічні заходи, які треба здійснити в класі з метою згуртування і організації класних колективів.
2.Використання класних колективів для виховного впливу на окремих учнів.

ПРОГРАМА ВИВЧЕННЯ СІМ’Ї
1.  Прізвище, ім’я учня.
2.  Адреса.
3.  Тип сім’ї: повна проста (батьки, діти), повна складна (батьки, діти, бабуся, дідусь), повна, але один із батьків нерідний, неповна.
4.    Скільки років існує сім’я.
5.    Кількість дітей.
6.    Житлові і матеріальні умови.
7.    Характеристика сім’ї за віком: вік дорослих членів сім’ї, вік дітей.
8.    Де і ким працюють батьки.
9.    Освіта дорослих членів сім’ї.
10.Культурний рівень батьків:
      наявність домашньої бібліотеки;
      читання періодичної преси;
      читання педагогічної літератури;
      відвідування осередків культури.
11.Сімейна атмосфера:
      доброзичлива;
      дружелюбна;
      нестійка;
      байдужа;
      гнітюча, недоброзичлива.
12.Хто з батьків більше приділяє уваги дітям.
13.Система виховного впливу:
      узгодженість усіх членів сім’ї у питаннях виховання дитини;
      відсутність чи наявність конфліктів щодо виховання дітей;
      відсутність виховання як цілеспрямованого впливу.
14.Рівень (відсутність) інтересу і бажання поповнювати свої психолого -  педагогічні знання.

РОБОТА З УЧНЯМИ, ЩО ПОТРЕБУЮТЬ
 ПІДВИЩЕНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ УВАГИ (ППУ)
1.    Виявлення учнів, що потребують підвищеної педагогічної уваги (девіантна поведінка, опір виховним діям) та складання розгорнутих списків учнів, які потребують підвищеної педагогічної уваги, а також поновлення списків  неблагополучних сімей.
2.    Обстеження житлово-побутових умов неблагополучних сімей та дітей девіантної поведінки, складання актів.
3.    Ведення систематичного  обліку роботи з дітьми, які потребують підвищеної педагогічної уваги.
4.    Вивчення рівня розвитку класного колективу, стану успішності та дисципліни.
5.    Вивчення з дітьми прав дитини ("Конвенція ООН про права дитини ”, Укази Президента, програми "Діти України ”) та відповідальності неповнолітніх за скоєні правопорушення.
6.    Вивчення взаємовідносин  учнів  у колективі, в мікроколективі, між групові зв’язки.
7.    Вивчення морально-психологічного клімату в класі.
8.    Вивчення індивідуальних психологічних якостей учнів, що потребують підвищеної педагогічної уваги (тестування, анкетування).
9.    Виявлення причин, що привели до девіантної поведінки (індивідуальні бесіди. анкетування).
10.Вивчення ступеня дотримання вчителями педагогічного такту в спілкуванні з учнями, дотримання педагогічної принциповості в оцінюванні знань, умінь і навичок учнів.
11.Складання психолого-педагогічної характеристики учнів, які потребують підвищеної педагогічної уваги.
12.Години спілкування з учнями "Морально-психологічний клімат у класі та шляхи його оздоровлення ”, "Наші взаємини та їх вплив на успішність і поведінку учнів ”.
13.Засідання  класного комітету дисципліни та порядку.
14.Залучення  дітей, що потребують підвищеної педагогічної уваги до занять у гуртках і секціях, до суспільно-корисної праці.
15.Здійснення позакласної роботи (диспути, вікторини, літературні і тематичні вечори, дискусії) спрямовані на формування в учнів загальнолюдських цінностей  та рис загальнолюдської моралі.
16.Проведення індивідуальної роботи з учнями, які потребують підвищеної педагогічної уваги, з їх батьками.
17.Організація і проведення індивідуальної роботи (додаткові заняття та допомога (учнівська і вчительська)) з невстигаючими дітьми.
18.Проведення в класах  бесід та лекцій робітниками правоохоронних органів.
19.Проведення батьківських лекторіїв на теми, пов’язані з профілактикою правопорушень та зміцненням дисципліни серед учнів, зустрічей з робітниками прокуратури, наркологічного центру.
20.Засідання методоб’єднання, класних керівників з питань профілактики правопорушень та роботи з дітьми, що потребують підвищеної педагогічної уваги.

АНКЕТА РІВНЯ ВИХОВАНОСТІ
(понятійний рівень)
1.        Назвати права громадян України.
2.         Назвати обов'язки громадян України.
3.        Праця у житті людини.
4.        Праця у вашому теперішньому житті.
5.         Екологічна культура - це ....
6.        Ваше ставлення до державного і особистого майна.
7.        Назвати принципи загальнолюдської моралі.
8.        Які традиції та культурні цінності народів, що населяють Україну ви знаєте.
9.        Які досягнення у галузі культури у повсякденному житті ви знаєте.
10.     Які позакласні заходи у вашій школі проводилися.
11.     Які фізкультурно-оздоровчі заходи проводилися у вашій школі.
12.     Що ви знаєте про шкільну олімпіаду-спартакіаду.
13.     Дайте характеристику учнів нашої школи.
14.     Які вчителі нашої школи.
 А) відчувають особистість учня;     Б) поважають особистість учня;
В) зважають на інтереси учнів;         Г) ігнорують прагнення та інтереси учнів;
Д) бувають    різними:    добрими    і    сердитими,    справедливими і несправедливими;
Е) частіше бувають негативними ніж позитивними;
Є) не відчувають потреб та інтересів учнів.
15. Яка ваша сім'я.
А) дружня, усі поважають один одного; Б) мене цілком розуміють;
 В) зважають на мої інтереси;   Г) мене зовсім не розуміють.
Д) у моїй родині бувають і позитивні  негативні моменти;        
Е) я нічого не хочу міняти у своїй родині;
 Є) я б багато чого змінив у стосунках з моїми ближніми.

ЗРАЗОК АНКЕТИ ДЛЯ ВИЯВЛЕННЯ
СТОСУНКІВ У КОЛЕКТИВІ
  1) Скільки тобі років?
  2) Стать
  3) Ти любиш школу?
А) дуже люблю;   Б)  не люблю;   В)  трішки люблю. 
4) Як ти почуваєшся в школі?
А. спокійно; Б. весело;  В. нудно; Г. страшно;
Ґ. комфортно; Д. неспокійно; Е. самотньо.
5) Чи подобається тобі хтось з класу? (так/ні).
6) Якщо "гак", то що переважає у ваших стосунках?
І)   взаєморозуміння;
2)  взаємодопомога;
3)  справжнє кохання;
4)  співпереживання;
5)  повага одне до одного;
6)  спільне хобі.
7.  Які проблеми хвилюють тебе у взаєминах з однокласниками?
8.  Які стосунки склалися у вашому класі?
1)   взаєморозуміння;  2)   байдужості;  3)   поваги і довіри;   4)   насилля;
5)   співпереживання;   6)   переслідування та висміювання;
7)   взаємодопомоги.
9.   Чи хотів би ти запросити до себе на день народження кого-небудь з
учителів? (так/ні).
10.  Як би ти охарактеризував стосунки між учнями вашого класу?
1)   дружні; співпрацюємо, турбуємося одне про одного та водночас відчуваємо відповідальність за власні вчинки перед колективом;
2)   товариські, дружні, але не дуже міцні й тривалі;
3)        абсолютно байдужі: ніхто нікого не цікавить;
4)        нещирі: за злагодою приховується утиск з боку сильних;
5)     ми всі підкоряємося одному "королю" або групі нахабних небезпечних посіпак;
6)     ми увесь час сперечаємося та сваримося одне з одним;
7)        стосунки між нами бувають різні залежно від ситуації.
11. Я вважаю за краще зі своїми однокласниками:
1)        вчити уроки;
2)        виїздити на природу;
3)        брати участь у громадській роботі;
4)        захищати їх від небезпеки;
5)        триматися від них подалі;
6)        проводити вільний час;
7)     допомагати тим, хто потребує цього;
8)        обговорювати особисті проблеми;
9)     проводити свій день народження;
10)   звертатися по допомогу.
12.   Що найбільше відповідає твоїй життєвій позиції?
1)    я відчуваю потребу завжди безкорисливо допомагати іншим людям;
2)    я готовий відмовитися від власних інтересів заради інших людей;
3)   я намагаюся поєднувати власні інтереси з потребами та інтересами Інших людей;
4)  я  допомагаю іншим людям, якщо це не суперечить моїм інтересам;
5)  я намагаюся не турбувати інших людей через свої особисті проблеми;
6) я можу співчувати іншій людині, проте марнувати час на будь-яку допомогу не можу;
7)  я допомагаю іншим людям, якщо сам маю з цього якийсь зиск;
8)  мене не цікавлять інші люди.
14.   Хто має втрутитися й допомогти учневі, якщо він став на неправильний шлях: погано вчиться, порушує закони, вживає наркотики  тощо?
1)  ніхто; 2)    однокласники;  3)  вчителі;   4)  батьки;                 5)  міліція;  6)  церква;  7)  психолог;  8)  соціальний працівник;  9)    особисто я.

АНКЕТА З ПИТАННЯ ВИЯВЛЕННЯ ЗГУРТОВАНОСТІ
УЧНІВСЬКОГО КОЛЕКТИВУ
1. Чи вважаєте ви, що ваш колектив згуртований?
а)    Так;      б)    ні;   в)    частково.
2. Чи берете ви участь у тому, щоб клас став згуртований?
а)    Так;    б)    ні;    в)    інколи.
3. Чи звертаються до вас учні вашого класу по допомогу?
а)    Так;   б)    ні;     в)    інколи.
4. Якщо до вас звертаються по допомогу, ви:
а)    допомагаєте завжди;     б)   не допомагаєте ніколи;
в)    допомагаєте інколи, бо не завжди можете;
г)    допомагаєте лише тоді, коли знаєте, що скоро вам потрібна буде
 допомога? 
5. Чи вважаєте ви, що у вашому класі поширений принцип «Моя хата
з краю»?
а)    Так;   б)    ні;       в) частково.   
6. Кожен із нас достатньо ініціативний, щоб у випадку необхідності взяти на себе відповідальність за будь-яку справу.
а)   Так;    б)    ні.
7. У випадку невдач та поразки ми не поспішаємо звинуватити одне одного, а намагаємося спокійно розібратися у причинах.
а)    Так;    б)    ні.

РІВЕНЬ СФОРМОВАНОСТІ МОРАЛЬНО-ДУХОВНИХ
І ЕТИЧНИХ ЯКОСТЕЙ (АНКЕТА)
1.  Що означає термін «культура»?
2.  Як ви відноситесь до культурних заходів у житті школи і міста?
3.  Які моральні принципи ви знаєте?
4.  Як ти ставишся до виконання своїх доручень?
5.  У твого друга загубилися гроші, ти допоможеш йому?
6.  Літня людина зайшла до громадського транспорту, вільних місць немає, ти сидиш, як ти вчиниш?
7.  Заходячи до школи ти обов’язково…
8.  Чи розвинуті в учнів нашої школи моральні якості? Які саме?
9.  Мені подобається більшість з тих людей, які мене оточують! Чому саме?
10. Мої батьки для мене?
11. Я вважаю, що людям приємно зі мною спілкуватися тому, що?
12. Які, на твою думку, риси (позитивні, негативні) наявні у тебе? Перерахуй!
13. Які риси мають бути притаманні вихованій людині?
14. На яких принципах ти будуєш свої відносини з друзями, однокласниками, дорослими?
15. Що, на вашу думку, можна зробити для того, щоб процес спілкування і взаємодії між людьми приносив лише позитив?
16. Чи часто ви говорите приємне людям для того, щоб підвищити їм настрій?
17. Чи полюбляєте ви злі жарти?
18. Ви злопам’ятні?
19. Чи можете  ви терпляче вислухати навіть те, що вас зовсім вас не цікавить?
20. Чи станете ви насміхатися з будь-кого, щоб розвеселити оточуючих?
1-6 низький рівень
7-12 середній рівень
13-20 високий рівень 

МОРАЛЬНО-ДУХОВНІ ЦІННОСТІ (АНКЕТА)
1.        Що таке, на вашу думку, морально-духовні цінності?
2.        Оберіть морально-духовні цінності відповідно до власного світогляду:
        Людяність                      
        Доброта
        Лагідність
        Доброзичливість
        Совість
        Чесність
        Любов
        Благородство
        Сердечність
        Порядність
        Матеріальна забезпеченість
        Справедливість
        Гідність
        Відповідальність
        Жертовність
        Толерантність
        Милосердя
        Повага
        Співпереживання
З.Як Ви гадаєте, чи співпадають пріоритетні позиції Вашого вибору із
    можливим вибором Ваших батьків?
4.Як Ви вважаєте, чи с необхідними у житті для людини моральні цінності?
   Обґрунтуйте свою думку.
5.Чи змінюється з часом у суспільстві уявлення про мораль? Як саме?
6.Чи допомагає Вам у повсякденному житті дотримання моральних і духовних цінностей? Як саме?
7.Які наслідки спричиняє брак моралі та духовності людей для суспільства?
8.Як Ви вважаєте, чи знизився останнім часом рівень духовно-моральної   вихованості у суспільстві? І чому?
9.Які методи мають використовувати, на Вашу думку, батьки й педагоги для  виховання моралі та духовності учнів?

АНКЕТА
(ВИЗНАЧЕННЯ РІВНЯ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ЗА  ДОРУЧЕНУ СПРАВУ)
1.         Що таке відповідальність?
2.     Яку справу ти називаєш відповідальною?
3.     Чи всі учні нашого класу виконують пропоновані їм доручення або власні обіцянки?
4.     Яку людину ти називаєш відповідальною? Чи є такі у нас в класі?
5.     Чи буває так; хтось із дітей не дотримав слова, не виконав завдання, підвів клас, і в тебе на нього проявляється злість, ти ним не задоволення?
6.     За невиконанням яких справ ти більше всього буваєш незадоволенні своїми товаришами?
7.     Щоб ти запропонував зробити , щоб учні завжди виконували свої обіцянки і дані їм доручення?

ТЕСТ НА ВИЗНАЧЕННЯ РІВНЯ
ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ
    1. Учитель доручив тобі підготувати доповідь, ти...:
а)         знайдеш літературу і самостійно підготуєшся;
б)         зробиш доповідь абияк з того, що буде під рукою;
в)         забудеш про це доручення, бо в тебе є важливіші справи.
2. Мама попросила тебе забрати з дитячого садка сестричку, ти...
а)        зробиш це із задоволенням;
б)        спробуєш це передоручити комусь іншому;
в)         будеш займатися своїми справами, сподіваючись, що мама сама  зробить це пізніше.
3.     Ти пообіцяв своєму другові повернути його книгу саме сьогодні, але в тебе виникли   термінові справи, тому ти...:
      а) знайдеш хвилинку, щоб виконати обіцянку;
     б) попросиш когось зробити це за тебе;
в) забудеш про обіцянку, бо твої справи важливіші.
4. Один із учнів вашого класу повинен був виступити на шкільній  конференції, але він раптом захворів, ти...
а)         сам запропонуєш свою кандидатуру, підготуєш виступ;
б)         спробуєш вмовити виступити когось із однокласників;
в)         не зреагуєш на проблему, бо «твоя хата з краю».
5.    Прогулюючись парком, помічаєш вогнище, ти...
а)         спробуєш зробити все, щоб його загасити;
б)         повідомиш кого-небудь про необхідність вжити заходів;
в)         спокійно підеш далі, бо це не твоя справа.
Підрахувати кількість відповідей а, б, в.
Більшість «а» — високий рівень;
більшість «б» — середній рівень;
більшість «в» —   низький рівень.